Luxor

2 mei Ė Luxor (Lekke band)

Flat Tire on the way to Edfu

De volgende ochtend werden we allemaal wel weer erg vroeg wakker, tussen 6 uur en half 7. Maar wel lekker geslapen. Tijdens het ontbijt dreven we verder naar Kom Ombo, wat niet ver meer was, de zeilen werden dan ook niet gehesen, gewoon stroomafwaarts drijven... Bij Kom Ombo bekeken we de eerste tempel, die niet in een goede staat verkeerde. Maar wel leuk om te bekijken, ook waren er drie gemummificeerde krokodillen te zien.

Onze bus stond op ons te wachten bij deze tempel en we gingen weer verder. Dit keer met een echt konvooi: allemaal achter elkaar. Wel hard rijden, want het konvooi zou ons maar een uur geven om de tempel van Edfu te bekijken... En toen sloeg het noodlot toe...een enorm geratel klonk van achteruit de bus en de chauffeur zelf had niet zo snel door wat er aan de hand was. Maar de nuchtere hollanders wel...KLAPBAND! Rob die boven het wiel zat en EEEEEINDELIJK eens lag te slapen (zijn woorden) sprong geschrokken op...je had dat gezicht moeten zien, ik heb me rot gelachen... Er kwam een man van zijn kameel af om ons te helpen en gelukkig was het ook nog eens de middelste van de twee rechterachterbanden die geklapt was, zodat het een tijdje duurde voordat het gefixed was... De achterste politiewagen die bij het konvooi hoorde, bleef op ons staan wachten...We waren op een lekkere plek gestrand, precies bij een greppel waar drie dode koeien in lagen: leuk die vliegen en die stank! En ook nog eens 40 graden.

Daarna weer snel verder gegaan met 100 km per uur (niet dat dat te zien was, want de km teller was ook kapot). En toeteren die chauffeur...echt niet normaal! Iedereen aan de kant, want de toeristen moeten erdoor...echt genant. Uiteindelijk kwamen we 3 kwartier later dan gepland bij de tempel van Edfu, maar het konvooi, zo goed als ze zijn, gaf ons wel een kwartier langer uitstel, wat erop neerkwam dat we een half uur hadden voor het bekijken van deze, meest in tact gebleven, tempel te bekijken. Onze gids had eerder gezegd dat je er eigenlijk 2 uur voor nodig hebt, dus een uur had ook al rennen geweest, laat staan een half uur. Ik heb dan ook maar japannertje gespeeld, KLIK KLIK KLIK en in de bus de foto's wel bekeken. Alhoewel de tempel heel erg mooi was, was er door het tijdgebrek eigenlijk niet veel aan, helemaal omdat we de 'Passage of Victory' niet in 1 keer konden vinden en deze MOEST je echt bekijken... Daarna weer in de bus en verder naar Luxor, waar we een aantal nachten zouden blijven en waar ik 's avonds samen met kamergenootje Richelle naar een bank op zoek ging en eindigde in een wagentje dat door een paard getrokken werd. Heel Luxor door en ook nog bij een papyrus winkel afgezet als tussenstop, waar we natuurlijk wel even binnen moesten kijken (voelden we ons een beetje genaaid over) en toen we uiteindelijk weer terug bij het beginpunt waren, bleek de afgesproken prijs niet in egyptische ponden bedoeld, maar in engelse. Nou, toen voelden we ons pas echt genaaid zeg... Ik ga maar niet vertellen hoeveel we moesten betalen, maar het was veeeeeeel meer dan de bedoeling was...Op de terugweg naar het hotel wilden we nog wat eetbaars kopen, maar we konden nergens iets vinden en we vonden de mensen in Luxor veel te opdringerig, dus we besloten maar in ieder geval 's avonds niet meer de straat op te gaan met z'n tweŽen of alleen.

3 mei Ė Luxor (Ballontocht en koningsvallei)

Crashed! @Luxor

Wake-up-call om 4.30 uur. Ik ging met een stel anderen van de groep een luchtballontocht maken bij zonsopkomst en dat was helemaal geweldig!!! Met z'n 25en in de mand, maar ik deed net of ik alleen was...geweldig uitzicht over Valley of the Kings, en dat geluk hebben slechts enkele toeristen. De landing was spectaculair: we zijn gecrasht!!! De bedoeling was om het mandje rechtop te laten stoppen, maar we kwamen op de kant tot stilstand met heel veel gestuiter en gegil van de Engelse dames in de mand. Alhoewel de egyptische mannetjes heel bezorgd kwamen aanrennen, vonden de meesten het helemaal niet zo erg en waren juist wel blij dat we tenminste niet zo'n saaie landing hadden als de andere ballonnen die nog naar beneden kwamen. Veel foto's gemaakt. Na dit avontuur bezochten we de Valley of the Kings, waar veel belangrijke graven van koningen uit de egyptische geschiedenis zijn gevonden. Niet allemaal te bezichtigen, maar wel oa die van Tut-ankh-Amon, waar zijn gemummificeerde lichaam ook nog echt in ligt. Wel bijzonder. Het was zelfs op het vroege tijdstip erg heet, dus mijn pet komt goed van pas. Hierna gingen we nog naar de tempel van Hatshepsut, wat er van buitenaf heel mooi uitziet, maar binnenin is er weinig bewaard gebleven. Bij deze tempel zijn bij aanslagen in 1997 11 toeristen om het leven gekomen, hierdoor zijn de konvooien ingesteld.

Aan het eind van de middag gingen Richelle en ik met de Groningers Eelco en Linda een stuk fietsen (moet je wel gek voor zijn, in 44 graden), maar eigenlijk was het niet zo leuk, veel te opdringerige mensen, er werd zelfs met een steen naar ons gegooid. En op de Egyptische markt (fiets aan de hand) werd Linda ook nog even gerold, 40 euro pleite. Zij twee vonden het geweldig, ondanks dat hun geld weg was, maar Richelle en ik waren blij dat we weer terug bij het hotel waren.

4 mei Ė Hurghada (Tempels)

Karnak Temple, Luxor

Bezoek van de Karnak tempels, Luxor tempels en het Luxor Museum. Vooral in de tempels was het - zelfs op het vroege tijdstip - behoorlijk druk. In het museum kon je o.a. het gemummificeerde lichaam van Ramses II bekijken.

's Avonds was het vertrek met een groot konvooi van Luxor naar Hurghada, alwaar wij een vreselijk slecht 2-sterren hotel hadden tussen al die vijf-sterren-all-inclusive-reuzen. Gelukkig dat we alleen de nacht hier hadden om te verblijven.